Výmluvy na mě neplatí

Počasí nám naznačuje, že léto je už definitivně pryč, všichni už jsou vesměs zpět z dovolené a v práci začal běžný režim. Zaměstnanci se už nemůžou vymlouvat na to, že nemohli to či ono dokončit, protože jim někdo jiný dlužil informaci, a manažeři zažívají krušné chvilky, kdy potřebují motivovat své lidi, aby podávali výkony a aby zákazníci a vyšší šéfové byli spokojení. Vzhledem k tomu, že člověk je od přírody tvor líný a aktivitu vyhledává jen proto, aby ho bavila či uživila, může být popohánění k výkonům u lidí s pevně stanovenou mzdou a nízkou sebemotivací tvrdý oříšek. A to i z toho důvodu, že nezaměstnanost je nízká a schopní lidé na trhu chybí.

 

Jaké jsou nejčastější výmluvy?

 

vymluvyZ mé zkušenosti jsou v zásadě tři, ale možná je znáte v jiných podobách, případně znáte ještě nějaké, které jsem (zatím) neodhalila.

Anebo nic podobného vůbec neznáte, což je jedině dobře.

 

 

  1. Ono se to rozbilo./ Ono se to ještě nevyjasnilo. – Když opomenu to „ono“, které asi stejně nemá cenu identifikovat (pokud se nejedná o nějakou závažnou škodu), jsou nasnadě otázky: Co s tím můžeš udělat? Kdo ti může pomoci? Jak budeš dále postupovat? Jak zajistíš, že zákazník dostane to, co si objednal, včas?
  2. Nestíhám to. – Na čem jiném pracuješ? Co je naléhavější? Jaké je možné řešení Tvé situace? Co můžeš Ty, Tvoji kolegové či já udělat pro to, abys to stíhal?
  3. Nevím, co s tím. – Čemu konkrétně nerozumíš? Co můžeš udělat pro to, abys tomu porozuměl? Jak Ti já či Tvoji kolegové můžeme pomoci? Jak se podobný problém řešil v minulosti? Jak podobný problém řeší ostatní?

Rozhodně nenaleťte na věty typu „Ty jsi šéf, ty to musíš vědět.“ nebo „Jak si to, šéfe, přeješ řešit?“ Každý má odpovědnost za svoji práci a neměl by ji přenášet na jiné.

Tak co, manažeři, připraveni do boje s výmluvami?

 

Nutno dodat, že otázky budou správně fungovat pouze za předpokladu, že zaměstnanci je přidělena reálná porce práce, že zná vaše očekávání, je za práci náležitě odměňován, vy s ním pravidelně komunikujete, je součástí funkčního kolektivu, je řádně proškolen a má přístup ke znalostem.