Nasloucháme druhým?

  • Zkoušeli jste se někdy zaměřit na to, jestli skutečně v rozhovorech posloucháte?
  • Opravdu máte dost trpělivosti vyslechnout druhou stranu až do konce a teprve potom na vyřčené reagovat?
  • Nebo se vám stává, že už po prvních pár větách víte, kam dotyčný míří a co bude závěrem jeho řeči? Míváte pravdu?

Naslouchání je něco, co zní naprosto samozřejmě a o čem jsme přesvědčeni, že to běžně děláme. A mnohdy si ani neuvědomujeme, že tomu tak není. Velice brzy už odvozujeme vlastní závěry, skáčeme druhé straně do řeči, dokončujeme věty za druhé anebo v ještě horším případě během rozhovoru kontrolujeme mobil a odpovídáme na zprávy. Ano, zahrnuji do toho i sebe, protože i u sebe jsem si uvědomila, že občas nedávám úplně pozor.

Výstižně tento fenomén popsala Renata Mrázová (Global Head of HR in NN Group) v jednom rozhovoru: „Většina lidí neposlouchá tak, aby pochopili, co se ten druhý snaží říct, ale aby reagovali a mohli říct svůj názor. Kvůli tomu vlastně spoustu věcí neslyší.“

symbol_kolecka_maly

naslouchaniPřitom naslouchání je velmi silný nástroj. Hlavní přínosy vidím ve dvou věcech.

  1. Hodně se toho dozvíte. Pokud budete skutečně naslouchat a vnímat nejen slova, ale také řeč těla, tón hlasu, tempo řeči a tím tedy emoce, které jsou za slovy schované, budete možná sami překvapeni, kolik jste se toho dozvěděli.
  2. A druhá strana vám začne více důvěřovat. Prokážete, že jste s nimi, že se o ně a jejich myšlenky zajímáte, a tím si připravujete půdu pro dlouhodobý vztah, který je v dnešní uspěchané době nedostatkovým zbožím.

Pro moji práci konzultanta je naslouchání nezbytně nutné. Stalo se mi, že klient přišel s jasnou představou, jaké chce školení. Mělo to být o vyjednávání a uzavírání obchodu. Když jsme si chvíli povídali, začalo se ukazovat, že problém není uzavírání obchodu, protože do té fáze většina obchodníků ani nedojde, většinou se ztratí u fáze předložení nabídky zákazníkovi a vysvětlení „proč“ by měl být obchod uzavřen. A když jsme se zeptali samotných obchodníků, objevovaly se hlasy, že vlastně ani neví, jak zákazníky oslovovat a jak otvírat nové obchodní příležitosti… Umíte si představit, jak by školení dopadlo, kdybych nezačala problém více zkoumat?

Říká se, že příroda nám dala dvě uši a jednu pusu, aby nám ukázala, že máme mnohem víc poslouchat než mluvit.

Pojďme to zkusit. Naslouchejme.

symbol_kolecka_maly

naslouchani_textP.S.  A úplně zásadní roli má naslouchání pro práci manažera – ať již pro identifikaci klíčových kompetencí a motivačních faktorů lidí v týmu, zjišťování skutečných problémů a skrytých skutečností, tak i pro budování důvěry v týmu a zapojování introverních a „méně hlasitých“ členů týmu. Tak zase námět na další zamyšlení. 😉