V několika posledních týdnech jsem si začala všímat různých žádostí o vyplnění dotazníku. Jasně, naprosto chápu, že firmy i jednotlivci potřebují data a informace pro své podnikání. Ne nadarmo se říká, že data a informace jsou novodobým zdrojem bohatství, podobně jako jsou třeba nerostné suroviny. Kdo má správná data a umí je správně interpretovat, má úspěch na dosah.
Přesto řada žadatelů o vyplnění dotazníku – dle mého názoru – musí selhávat už v prvním kroku – získávání odpovědí. A pokud mají pouze malý počet respondentů (dat), musí se tento nedostatek nutně projevit při interpretaci (překladu do informací a akcí).
Dotazník je potřeba prodat
Je potřeba nabídnout potenciálním respondentům silné důvody, proč by měli dotazník vyplnit. Proč by měli poskytnout tak cenné věci jako údaje o sobě sama a svých zkušenostech a svůj čas. Je potřeba jim nabídnout proti-hodnotu, která by je přesvědčila obětovat něco ze svých hodnot. Podobně jako když vydáváme peníze za koupi nějakého výrobku či služby. Ovšem většina žádostí o vyplnění dotazníků vůbec nebere v potaz pohled respondenta a vůbec se nesnaží nabídnout motivy silné pro něho. Většinou jsou zmiňovány motivy ze strany oslovující firmy.
- „Byla vám odeslána zpráva se žádostí o vyplnění dotazníku zaměřeného na zkušenosti a postoje absolventů. Jde o největší výzkumné šetření mezi bývalými studenty univerzity za posledních 20 let. Získané poznatky budou pro univerzitu velmi důležité, přispějí ke zlepšování kvality studia a dalšímu rozvoji jednotlivých oborů. Pokud jste dotazník zatím nevyplnili, prosíme, abyste nám darovali cca 15 minut vašeho času.“ … zástupci univerzity zřejmě hrají na loajalitu s alma mater, protože neuvádějí ani jeden důvod, proč bych se měla dotazníku věnovat. Má mě ohromit, že jde o největší výzkum? Nebo, že univerzita získá důležité poznatky? Které snad využije pro zlepšování služeb, které se mě nyní vůbec netýkají?.
- „Obracíme se na vybranou skupinku lidí, kterých se ptáme na jejich názory. Máte pár minut na vypnění krátkého dotazníku?“ nebo podobná varianta „Vyplňte dotazník a zapojte se tak do jedinečného výzkumu„… Má mě motivovat fakt, že jsem byla vybrána k vyplnění dotazníku, aniž bych věděla, o čem dotazník je? Hezký pokus vyvolat pocit exklusivity, ale pochybuji, že funguje masově.
- „Pomáhejte s námi, vyplňte krátký dotazník.“ … toto je už lepší, ale stále přetrvává pocit, že firma hledá podporu sama pro sebe („s námi“) a celkově zůstává výzva příliš vágní. Chtělo by to alespoň trochu konkretizovat oblast či typ pomoci.
Pokud chcete zvýšit množství odpovědí, je potřeba nabídnout i dostatečně silné motivy pro vyplnění dotazníku. A to není vůbec jednoduché. Pro mě osobně často sestavení průvodního dopisu, kterým se snažím motivovat k vyplnění dotazníku, zabere více času než sestavení samotného dotazníku.
Asi teď čekáte na nějaké vhodné příklady. Tady jsou:
- Zapojte se do tvorby pohornické krajiny Karvinska, vyplňte dotazník POHO2030.
- Chcete se podílet na zvýšení kvality MHD? Vyplňte dotazník.
- Vážený zákazníku, připravujeme novou nabídku služeb, vyplňte dotazník a pomozte nám splnit vaše přání a sny.
Určitě také zafunguje, když přidáte třeba poukaz na slevu na příští nákup nebo něco podobného dle vašich možností. Často se používají soutěže, což považuji za sporné, protože regulérnosti soutěží tohoto typu nevěřím.
Nazírat svět pohledem našich zákazníků je možná náročné a zabírá čas, ale určitě se vždy vyplatí. Pokud chci něco získat, musím pro to i něco udělat.